torsdag den 21. januar 2010

Betagende begavet




Wow. Han var helt fantastisk, ham Foer. Utrolig begavet, sympatisk og karismatisk. Og selvom jeg egentlig ikke troede at aftenens primære emne 'pro-vegetarianisme' var noget for mig, blev jeg fanget og endte med at købe den nye bog 'Om at spise dyr' (der modsat Foers andre bøger er non-fiction).
Mest fordi han på ingen måde var propaganda-agtig, men i stedet meget realistisk. Han var ikke ude på at gøre hele verden til vegetarer overnight, men advokerede i stedet for, at man bare udelod at spise kød, når det alligevel var én ligegyldigt: Altså behold juleanden og fredagsbøffen, men udelad kød i onsdagsfrokosten og mandagsaftensmaden.
I den forbindelse sagde han noget ret klogt: At mange af os opgiver i forsøget på at være 100 % perfekte (i dette tilfælde 'klimaperfekte'). Og at det jo er helt forkert at tænke sådan. Det er de små ting der tæller, hvis bare vi er mange nok der gør dem. Drop kødet en dag om ugen, vask på 30 grader, tag cyklen etc.
Grunden til at vi skal spise mindre kød i følge Foer, er primært at det simpelthen ikke er bæredygtigt. Kødprodutionen og fabrikslandbrugene er noget af det der sviner allermest. Dertil kommer overvejelser om, at disse dyr simpelthen har det for kummerligt og er så langt værk fra naturen - ude af stand til at forplante sig, fulde af vækstfremmere og antibiotika - at der jo egentlig ikke er nogen, der synes det er topdollar at spise kød, når de tænker over det.
I dag spiser vi langt mere kød end eksempelvis vores forældres generation og voldsomt meget mere end vores bedsteforældres generation. Der er jo en grund til, at man begyndte at kalde det lørdagskylling; fordi det var speciel og fin weekendmad... Nu er det noget af det billigste hverdagskost og så kan man jo lige tænke over hvorfor. Det er nok ikke fordi kyllingerne har fået det bedre...
Foer sagde noget meget rammende om vores generation "We should be gratefull for all of the muchness", i stedet tager vi det bare for givet og udpiner landbruget, vores jord osv.

De fleste af de produkter jeg køber, der kommer fra dyr, er økologiske. Både for min egen og dyrenes skyld. Og skal du spise kød, så vælg øko eller friland, så har dyrene haft det bedre og du propper ikke dig selv med antibiotika og væksthormoner via kødet. Hellere lidt, men godt :)

Hov og psst... Jonathan fortalte at han lige er begyndt at arbejde på en kærlighedsroman, fordi næsten ingen laver kærlighedsromaner længere, hvilket er synd når det jo egentlig er det, det hele handler om. Glæder mig ;)



Fik alle mine bøger signeret :) Og det var meget underligt at være så tæt på ham, blev ret genert og starstruck. Hvilket jeg ellers aldrig bliver, i al tilfælde ikke genert... Og det var heller ikke rigtig starstruck (som jo mere er sådan noget 'wow du er kendt'), det var bare ret forunderligt lige pludselig at være så tæt på et menneske, jeg beundrer så meget og hvis bøger jeg har beskæftiget mig så meget med. Josefine havde det ligesådan og Jonathan bemærkede vores stilhed, mens han kæmpede sig igennem vores bogbunker. Det endte med, at han i stedet stillede os spørgsmål, hvilket egentlig var ret fint.
Ih, vil gerne have en forfattermand of my own og så flytte til Brooklyn og blive naboer med Nicole Krauss (ja han er desværre optaget) og Jonathan Safran Foer. Og Naja Marie Aidt og hendes mand selvfølgelig. Og Paul Auster og Siri Hustvedt. Og alle de andre. Forestiller mig nemlig at alle Brooklyn-forfatternne bor dør om dør i et stort kunstnerkollektiv :)

International Forfatterscene i Diamanten med Jonathan Safran Foer, bliver i øvrigt sendt på DR2 på et tidspunkt, så selvom i ikke var der, kan I også komme til at se det. Skal nok prøve at holde øje og give et pip om hvornår det er.

4 kommentarer:

  1. Neeej, skriver han på en kærlighedsroman?? Uh, ville så gerne have været der. Er også kæmpe fan og er ikke blevet mindre glad efter Anne Mettes og min opgave om emnet sidste år.
    Må se det på DR2, når det kommer. Giver du en "anmeldelse" af den nye bog, når du har læst den?

    SvarSlet
  2. Jaaaa, er det ikke perfekt?
    Skal nok anmelde på bedste Lilian-vis (eller not) når jeg har læst den. Han var altså virkelig en darling, suk!

    SvarSlet
  3. Det lyder som en super spændende aften!

    Glæder mig i hvert fald til at læse hans bøger - og vil da helt klart holde øje med de forskellige arrangementer i Diamanten. Overvejer pt. Diamantnatten, som altså lyder skøn.

    God weekend :)

    SvarSlet
  4. Jeg ville også rigtige gerne have været der den aften, men der var desværre udsolgt da jeg hørte om det. Men dejligt med en rapport derfra. Jeg glæder mig til at høre om hans nye bog :)

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails